Конечно открите! Дали е тоа истата личност Св. Никола и Дедо Мраз

Се верува дека Никола бил роден околу 280 г.н.е. во Патара, во близина на Мира, во денешна Турција. Бил многу почитуван заради неговата хуманост и добродетелство, па Свети Никола станал присутен во многу легенди.

 Се вели дека го раздал сето свое наследено богатство и патувал низ земјите помагајќи им на сиромашните и болните. Една од најпознатите приказни за Св. Никола е дека спасил три сиромашни сестри да бидат продадени во ропство или проституција од нивниот татко, и им дал мираз за да можат да се мажат. Со текот на многу години, популарноста на Никола се раширила и тој станал познат како заштитник на децата и морнарите. Неговата слава се слави на датумот на неговата смрт, на 6 декември (по Јулијанскиот календар).

Ова традиционално се смета за среќен ден за да се направи голема купувачка или свадба. Во ренесансата, Св. Никола бил најпознатиот светец во Европа. Дури и по протестантската реформација, кога обожувањето на светците опаднало, Св. Никола ја задржал позитивната репутација, посебно во Холандија.

Синтер Клаас доаѓа во Њујорк

Св. Никола првпат влегол во американската популарна култура кон крајот на 18-иот век. Во декември 1773, и повторно во 1774 година, еден њујоршки весник објавил текст дека група холандски семејства се собрале во чест на годишнината од неговата смрт.

Името Санта Клаус дошло од холандскиот прекар Синтер Клаас, скратено од Синт Николаас (на холандски Сент Николас). Во 1804, Џон Пинтад, член на њујоршкото Историско друштво, поделил дрвени резби со ликот на Св. Никола на годишниот состанок на друштвото. На позадината од резбата го имало денес познатиот лик на Дедо Мраз, вклучувајќи и чорапа полна со играчки и овошје како висат над каминот. Во 1809, Вошингтон Ирвинг помогнал да се популаризира Синтер Клаас кога се осврнал на Св. Никола како светец патрон на Њујорк во неговата книга „Историјата на Њујорк“.

Додека растело неговото почитување, Синтер Клаас бил опишуван како се, од „немирко“ со сина капа со три агли, црвен капут до појас и жолти чорапи, до човек кој носи широка крзнена капа и „огромен чифт фламански пантолони до коленици“.

Дедомразовците од трговските центри

 Дарувањето, посебно за децата, е важен дел од божиќната иконографија уште од повторното воведување на празникот на почетокот на 19-иот век.

Во 1820 година, продавниците почнале со рекламирање на божиќните купувања, а во 40-ите години весниците правеле посебни страни за празнични рекламирања, кои често вклучувале и слики од новопопуларниот Санта Клаус. Во 1841, илјадници деца поминале низ продавницата Филаделфија да видат кукла на Дедо Мраз во човека големина. Било прашање на време пред продавниците да почнат да ги привлекуваат децата и нивите родители, за да видат „жив“ Дедо Мраз.

На почетокот на 90-ите, на Армијата на спасот и требало пари за да плати за бесплатни божиќни оброци кои ги обезбедувале на најсиромашните семејства. Почнале да облекуваат невработени луѓе во костими на дедомразовци и ги испраќале по улиците на Њујорк за да собираат донации. Оттогаш, овие познати дедомразовци на Армијата на спасот со своите ѕвона се секоја година по уличните агли во Америка.

Човекот од Ноќта пред Божиќ

 Во 1822, епископскиот свештеник Клемент Кларк Мур напишал долга божиќна поема за неговите три ќерки, насловена „Момент од посетата на Дедо Мраз“. Поемата на Мур, која никој не сакал да ја објави заради откачената природа на опишаниот човек, е највиновна за нашиот современ изглед на Дедо Мраз, како „стариот весел добричок елф“, со полничок изглед и натприродни способности да се спушта низ оџакот – и покрај големата глава!

Иако можеби некои од приказните на Мур биле позајмени од други извори, неговата поема помогнала да се популаризира денес познатиот изглед на Дедо Мраз, кој лета од куќа до куќа на Божиќната вечер, „во минијатурна санка“ која ја водат осум ирваси – и остава подароци за добрите деца. „Момент од посетата на Дедо Мраз“ создала нова и инстант популарна американска икона.

Во 1881, политичкиот карикатурист Томас Наст, според поемата на Мур нацртал прв лик кој соодветствува со нашиот денешен изглед на Дедо Мраз. Неговата карикатура, која се појавила во Харперс викли, го прикажува Дедо Мраз како дебел, весел човек со голема густа бела брада, и како носи торба со играчки за умните деца. Токму Насти му го дал на Дедо Мраз изгледот со црвен костум со бело крзно, работилницата на Северниот пол, џуџињата, и неговата жена г-ѓа Клаус.

Дедо Мраз под други имиња

Во Америка во 18-иот век, Санта Клаус не бил инспириран само од дарителот Св. Никола кој се појавувал за време на Божик. Слични ликови биле популарни низ целиот свет. Се верувало дека Кристкинд или Крист Крингл им делел подароци на добрите швајцарски и германски деца.

 Значењето Кристкинд (Христос дете) е лик со физиономија на ангел, кој често го придружувал Св. Никола во неговите празнични мисии. Во Скандинавија, за веселиот елф наречен Јултомтен, се верувало дека дели дарови од санка која ја влечат кози. Една англиска легенда вели дека Отец Кристмас го посетува секој дом на Божиќната вечер, за да ги наполни чорапите на децата со празнични дребулии.

Пере Ноел е виновен за полнењето на чевлите на француските деца. Во Русија се верува дека една стара жена со име Бабушка, намерно му дала на некој мудар човек погрешен правец за Витлеем, за да не го најдат Исус. Потоа, таа се чувствувала засрамена, но не можела да го најде човекот за да ја исправи својата грешка.

До денес, на 5 јануари Бабушка ги посетува руските деца и дели дарови, со надеж дека едно од нив е бебето Исус, и дека ќе и биде простено. Во Италија постои слична приказна за жена наречена Ла Бефана, љубезна вештерка која јава на метла низ оџаците на италијанските домови, за да дели играчки во чорапите на умните деца.

Деветиот ирвас

Рудолф, „најпознатиот ирвас“, бил роден сто години по неговите осум летечки претходници. Црвеноносестото чудо бил креација на Роберт Меј, копирајте во продавницата Монтгомери вард.

 Во 1939, Меј напишал божиќна поема во обид да се зголеми продажбата за Божик во неговата продавница. Користејќи слична рима како и Моровата „Ноќта пред Божик“, Меј раскажува приказна за Рудолф, млад ирвас кој бил задеван од другите ирваси заради неговиот голем црвен нос кој светел. Но кога на Божикната вечер паднала магла, и Дедо Мраз се загрижил дека нема да може да ги подели подароците таа вечер, ирвасот го спасил Божик водејќи ја санката со помош на светлото на неговиот нос.

Пораката за Рудолф – која зборува за шансата, дека ограниченоста може да биде претворена во корист – се покажала многу популарна. Во Монтгомери вард во 1939 година продале речиси два и пол милиони примероци од приказната. Кога била реиздадена во 1946, книгата била продадена во над три ипол милиони примероци.

Неколку години подоцна, во 1949, еден од пријателите на Меј, Џон Маркс, напишал кратка песна на основа на приказната за Рудолф. Таа била снимена од Џин Отри, а плочата била продадена во над два милиони примероци. Оттогаш, приказната била преведена на 25 јазици, според неа е направен телевизиски филм, во кој гласот го позајмува Брл Ивс, филм кој ги обзема гледачите уште од 1964 година.

По поразот, уште една тажна вест за навивачите на Хрватска: Тој си заминува

По поразот од Франција во финалето на СП, Иван Ракитиќ е тажен, но и горд.

-Тажни сме. Бевме блиску до златото. Дождот што врнеше е како небото да плаче. Целиот свет денеска навиваше за Хрватска. Денеска имаше 100 милиони Хрвати. Сите се вљубија во нас. На тоа треба да бидеме горди. Ѝ честитаме на Франција за златото и едвај чекаме да си дојдеме дома, во Загреб.

-Бевме подобри. Се до третиот гол бевме многу подобра екипа. Ни дадоа четири гола од три шута. Штета, ама тоа е фудбал.

Пред почетокот на СП, Ракитиќ најави дека ќе се повлече од репрезентацијата.

Фотографијата што ја објави на Инстаграм по натпреварот отвора сомнеж дека навистина овој натпревар е последен за Ракитиќ во репрезентативниот дрес.

„За Лука, мојот брат. Ми беше најголема чест да го делам сево ова време со тебе. Те сака Ракета“, пишува Ракитиќ на посветата на дресот што му го подарил на Модриќ.

Посветата на Модриќ, која го содржи истиот текст, е во сегашно време, а таа на Ракета во минато, забележуваат хрватските медиуми.

Од 2007 до денес Ракитиќ одиграл 88 напревари за Хрватска и постигнал 13 гола.

Љубовен триаголник ги раздели Ирена и Орце - Пејачката со друг музичар (фото)

Фолк пејачката Ирена Спасовска и нејзиниот долгогодишен партнер, новинарот Орце Гелевски се разделија.

По 13 годишна врска во која невенчано живееја заедно, Орце пред десетина дена се иселил од нејзиниот стан, пишува порталот „7 дена“.

Според извори на порталот, причина за разделбата е тоа што Ирена имала друго момче, музичарот Амети Мухамедали- Мухи.

Дека е крај на врската потврдил и Гелевски.

-Да точно е дека се разделивме. За причините прашајте ја неа. Јас  нема што друго да кажам.  Мајка ми има проблем со здравјето и со неа деновиве сум по болници, вели Орце.

Пејачката негирала дека има друго момче.

-Да имавме некои одредени проблеми и затоа сметавме дека најдобро решение е разделбата. Немам друго момче, вели таа.

Пејчот Мухамедали за порталот рекол дека нема што да изјави.

„Јавна тајна е врската меѓу Ирена и Мухи. Цела естрада тоа го знае“, велат нивни колеги. Според нив Ирена и музичарот  веќе три години биле во врска и дека станува збор за голема љубов. Тоа ним им го раскажал и Мухи,  со уште многу детали од нивната врска. Тој живеел во странство, но од љубов кон  Ирена се вратил во Македонија и сега на свирките настапуваат заедно, пишува порталот „7 дена“

Целосен извештај: Владата потроши 180.000 евра за прославата за поканата од НАТО

Владата потроши вкупно 179.500 евра за прославата што се одржа во саботата во 15 града низ Македонија за поканата за членство во НАТО.

„Организацијата на целиот настан, обезбедувањето на соодветна техника, озвучување, осветлување, бини, редари, технички персонал, сценска опрема, ангажман на 40-тина изведувачи коишто настапија во 15 градови ширум Македонија, транспорт на опрема и технички персонал, промоција на настаните, графички и визуелни решенија и активности за промоција, а се вкупно со сите ставки чини 11 900 евра по град или вкупно 179 500 евра за прославата ‘Одиме напред – Македонија во НАТО и ЕУ’ во сите градови. Владата ангажираше исклучиво домашни изведувачи со кои беа склучени авторски договори за уметнички трудови, односно за музичко-сценски изведби, а изборот на градови беше определен согласно со рамномерна географска застапеност“, информира Владата.

Од таму велат дека трошоците за организацијата на настаните се скромни, по нормални пазарни цени. „За промоцијата на настаните не се потрошени средства за реклами во медиумите, ниту, пак, се потрошени какви било средства за организиран превоз на публика од едни во други градови“, велат од Владата.

Во продолжение интегрално го пренесуваме извештајот за потрошени средства:

Вкупната сума за реализација на настаните, разложена по ставки опфаќа:

1. Ангажман на 40-тина домашни изведувачи утврден со засебни авторски договори со секој од нив и вкупно за сите, во сите 15 градови и настапи на домашните изведувачи чини 75 500 евра.

Во секој договор е наведено дека ангажманот е за „прослава по повод поканата за Македонија за членство во НАТО“ со наслов „Одиме напред – Македонија во НАТО и ЕУ”. Трошоците за неколкуте изведувачи кои го откажаа ангажманот не се вклучени во пресметката и нема да се реализираат, а административната процедура со нив ќе се заврши по пат на спогодба.

2. Сценската опрема, бините, системите за озвучување и осветлување за 15 настани се реализирани од страна на компанија со којашто Владата на Република Македонија има склучено договор, врз основа на тендер и спроведена јавна набавка, којашто тековно врши услуги за изнајмување и ракување со опрема за аудио и видеоподдршка на настани во надворешен простор за потребите на државните институции.

Вкупната сума за сите трошоци за сцени и сценска опрема, за сите 15 места низ градовите, односно за сите 15 настани, чини 49 000 евра или околу 3 200 евра по град.

3. Сите други потреби и услуги за организација на настаните, што подразбира обезбедување на соодветна логистика, 150 редари, технички персонал, заштитни огради, 15 шатори, 15 гитарски засилувачи на звук и клавијатури, транспорт на опрема и технички персонал, чини вкупно, за сите 15 настани во градовите 35 000 евра или околу 2 300 евра по град.

За оваа ставка, преку соодветни законски постапки се спроведе тендер со три понуди за избор на најповолен понудувач, по што преку критериум најниска цена, избрана е компанија која ги реализираше услугите за организација на настаните.

4. Ангажман на лица за авторски труд за креативен концепт и реализација на промотивна кампања на социјални мрежи, графички решенија, видеопродукција, визуелизации на бините и постпродукција со вкупен износ од 20 000 евра или околу 1 300 евра по град.

Прославата ја поддржаа и локалните самоуправи, со организациска и логистичка помош.

Пренос на МРТВ не се реализираше бидејќи авторските договори со изведувачите не вклучуваа регулирање на авторски права за пренос во живо на национални телевизии и со цел да не се издвојува посебно ниту еден од 15 настани и 40 изведувачи ширум државата.

Најчитани

Твитови